Menu
کودکان در ترافیک چگونه رفتار می کنند؟
1393/11/4
کودکی بخشی از زندگی هر فرد است و گرچه به لحاظ زمانی کوتاه است ، اما به دلیل تأثیر پذیری و تکوین شخصیت فرد در این دوره ، دارای اهمیت فراوانی است . از سوی دیگر به سبب آسیب پذیری این قشر از جامعه ، مراقبت و توجه بیشتری از جانب بزرگترها طلب می کنند . به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، یکی از خطراتی که کودکان را در خارج از محیط خانه تهدید می کند ، خطر وسایل نقلیه است . تصادف حادثه ناخواسته ای است که همواره در کمین کودکان است . هیچ حادثه ای غم انگیز تر از صحنه تصادف یک کودک نیست . در نقاشی هایی که کودکان از ترافیک و خیابان ترسیم می کنند ، بی پناهی کودک در رویارویی با غول اتومبیل به خوبی دیده می شود . آنها در برابر وسیله نقلیه ای که به طرفشان می آید خود را بی دفاع احساس می کنند و گاه از وحشت بر جای خود خشک می شوند .
تصادفات کودکان در دیگر کشورها
در انگلیس تصادفات جاده ای علت اصلی حوادث منجر به جرح در میان کودکان و نوجوانان بوده است . هر ساله بیش از 130 کودک در حین پیاده روی یا دوچرخه سواری اکثراً در نزدیکی منزلشان کشته شده و بیش از 4500 نفر دیگر به سختی مجروح می شوند . بیش از 60 کودک در داخل اتومبیل در حال حرکت کشته و بیش از 1100 کودک به سختی زخمی می شوند . این در حالی است که نرخ کلی تصادفات منجر به جراحت های سخت در کشور انگلیس نسبت به متوسط کشورهای اروپایی وضع بهتری دارد . در آمریکا در سال 1999 حدود 6000 کودک به دلیل بی توجهی قربانی شده اند که این رقم بیشتر از تلفات مربوط به بیماریها، خشونت و یا خودکشی است.
به دلیل همین حساسیت ویژه نسبت به کودکان است که در پیمان نامه حقوق کودک از سوی سازمان ملل انتشار یافته ، بندی به ایمنی کودکان اختصاص یافته است .
بند "ث" می گوید : دسترسی راحت و امن به محیط های طبیعی باید در اختیار تمام کودکان قرار گیرد تا آنها بتوانند از سیستم های طبیعی ای که تمام حیات به آن متکی است لذت ببرند و بیاموزند .
 
بررسی آمار کشته شدگان در تصادفات بر اساس سن آنها در ایران
بررسی آمار کشته های ناشی از تصادفات بر اساس سن نشان می دهد که گروه سنی زیر 10 سال و هچنین بزرگسالان بالای 60 سال دارای بالاترین درصد فوتی های ناشی از تصادفات می باشند و با توجه به اینکه کودکان زیر 3 سال کمتر به عنوان عابر در خیابان ها تردد می نمایند گروه سنی زیر 10 سال ، 22 درصد تلفات عابرین را تشکیل می دهند که نشان دهنده تعداد بسیار زیاد تلفات کودکان در سنین بین 4 الی 9 ساله است ، امری که بسیار تأسف آور است .جدول 1 تعداد و درصد متوفیات عابران را بر اساس گروههای سنی مختلف نشان می دهد .
ردیف    سن     تعداد متوفیات    درصد متوفیات
1    کمتر از 10 سال     845     22
2    10 تا 20 سال     581    1/15
3    21 تا 30 سال     390    1/10
4    31 تا 40 سال     318     3/8
5    41 تا 50 سال     331     6/8
6    51 تا 60 سال     350     1/9
7    61 سال به بالا    1029    8/26
کل         3844    100
 
ویژگی های رفتاری کودک
فکر کودکان محدود است و نمی توانند در یک لحظه به چند چیز فکر کنند . ممکن است یک کودک بداند که چه زمانی برای عبور از عرض خیابان امن و مطمئن است ، اما یک تغییر ناگهانی شرایط ترافیک باعث گیج شدن او می شود . ممکن است در تشخیص جهت صدای اتومبیل هایی که به سمت شان می آیند ، دچار مشکل شوند .
از آنجا که اطلاعات کودکان از تصادف ،مجروحیت و مرگ محدود و اندک است ، چندان توجهی به توصیه های والدین و اخطار های ایمنی موجود در سطح راه و خیابانها ( علایم هشدار دهنده ) نمی کنند .کودکان قادر به تخمین سرعت و فاصله اتومبیلی که به سمتشان می آید نیستند از این رو عبور از عرض خیابان برای آنها خطرناک است . کودکان بر خلاف بزرگسالان به چیزهایی که در زاویه دید آنها ست توجهی ندارند و همین مساله باعث می شود آنها به اتومبیلی که از پشت سر می آید توجه نکنند . کوچک بودن جثه کودکان باعث می شود که وقتی از میان اتومبیلهای پارک شده وارد خیابان می شوند ، دید کافی از سطح سواره رو نداشته باشند . زمانی که در حال عبور از عرض خیابان هستند و اتومبیلی به سمت آنها می آید،. کودکان به چیزهایی توجه می کنند که ممکن است حواس آنها را پرت کند . بازیگوشی و دادن مسابقه با هم گاهی باعث می شود که بچه ها به خطر وسایل نقلیه توجه نکنند . هنگامیکه کودکی از عرض خیابان دوطرفه عبور می کند ، سرعت زیاد وسایل نقلیه در یک جهت می تواند عاملی باشد تا او توجه خود را نسبت به جهت دیگر خیابان از دست بدهد و به علت حواس پرتی ، رفتارش دستخوش تغییر گردد .
 
حضور کودکان در ترافیک
کودکان به سه شکل در ترافیک حضور می یابند :
-- عابر پیاده که بیشترین نقش کودک در ترافیک محسوب می شود .
-- سر نشین وسایل نقلیه
-- دوچرخه سوار
شناخت رفتار کودک در ترافیک از آن رو اهمیت دارد که برای برنامه ریزی آموزشی ابتدا باید این رفتارها شناخته شود تا بتوان آموزشهای لازم را برای اصلاح و بهبود آنها تدارک دید .
 
رفتارهای کودک در نقش عابر پیاده
-- دویدن ناگهانی به خیابان
-- رها کردن دست بزرگتر خود به هنگام عبور از خیابان
-- عبور از خیابان از محل های غیر مجاز
-- بی توجهی به چراغ عابر پیاده
-- بازی کردن در خیابان
-- شوخی کردن در سطح سواره رو
-- دویدن به دنبال وسیله نقلیه
-- مطالعه در خیابان
-- قدم زدن چند نفره در سطح سواره رو
-- عجله در هنگام گذشتن از سطح سواره رو
-- عبور در شب از خیابان با لباس تیره و در روشنایی نا کافی
-- توجه نکردن به جهت حرکت وسایل نقلیه در خیابان
-- عبور کردن از جلو وسیله نقلیه عمومی
-- عبور از محل پیچ که راننده دید ندارد
-- پریدن از نرده های وسط خیابان
 
رفتار های کودک در نقش سر نشین
-- نبستن کمربند ایمنی در اتومبیل
-- نشستن در صندلی جلو
-- گفتگو با راننده
-- بازی کردن با دنده و فرمان اتومبیل
-- باز کردن در اتومبیل قبل از توقف
-- نشستن روی پای والدین به هنگام رانندگی
-- دوترکه سوار شدن بر دوچرخه
-- مسدود کردن دید پشت سر راننده
-- تشویق راننده به تند راندن
-- شلوغی و سر و صدا در سرویس مدرسه

رفتارهای کودک در نقش دوچرخه سوار
-- حرکت در میان سایر وسایل نقلیه
-- اندازه نبودن دوچرخه مورد استفاده
-- یک دست دوچرخه سواری کردن
-- بی دست دوچرخه سواری کردن
-- نداشتن زنگ و شبرنگ بازتابنده نور
-- مسابقه دادن یا هل دادن دوچرخه سوار دیگر
-- بی توجهی به حقوق عابران پیاده
 
پیشنهادهایی برای اصلاح رفتار کودکان
--- گام نخست آموزش ترافیک از خانواده آغاز می شود و اگر افراد خانواده با فرهنگ ترافیک آشنا شوند و در رفتار خود آن را رعایت کنند ، می توانند بر فرزندان خود نیز تاثیر بگذارند .
--- مرحله دوم آموزش در مهد کودک ها و کودکستان هاست . مربیان مهد کودک می توانند به صورت نظری و عملی کودکان را با عبور و مرور و خطراتی که آنها را تهدید می کند، آشنا سازند. می توان از بازیها و اشعار و نقاشی برای آموزش بهره گرفت .
--- مرحله سوم آموزش زمانی است که کودک وارد دبستان می شود . این مرحله در صورت عدم توجه کافی می تواند خطرناک ترین مرحله باشد ، زیرا عوامل گوناگونی در این گروه سنی موجب افزایش خطرات می شود، از جمله طولانی بودن و خطرزا بودن مسیر خانه به مدرسه ، بازی گوشی کودک ، شوخی با همکلاسی ها ، تمایل به تنهایی رفتن و به طور مستقل کار کردن .پیشنهاد می شود اولیا ضمن شناخت مسیر ایمن خانه و مدرسه ، چند روز این مسیر را به همراه فرزند خود طی کنند تا کودک با مشکلات مسیر آشنا شود و یک روز هم می تواند بی آنکه کودک بفهمد مراقب او باشد .
--- مرحله چهارم زمانی است که کودک وارد دوره راهنمایی می شود. در این مرحله از آموزش ، مدرسه نیز مسئولیت هماهنگی با اولیا را دارد. باید ضمن انتخاب گذربان یا پلیس برای کمک به دانش آموزان برای عبور ایمن ، دانش آموزان را فعالانه درگیر کرد.لازم است متناسب با کلاس و سن دانش آموزان دروسی در کتابهی درسی گنجانده شود. در حال حاضر تعدادی درس وجود دارد ، اما اولاً این متون اشکالات زیادی دارد و دوم اینکه ناکافی است .
اینها پیشنهادهایی برای آموزش رسمی بود . برای آموزشهای غیر رسمی نیز پیشنهادهایی وجود دارد که می توان آنها را به دو دسته آموزش حضوری و غیر حضوری تقسیم کرد .
آموزش حضوری شامل جنگ ها و مسابقات و استفاده از پارک آموزش ترافیک است .
آموزش غیر حضوری با بهرگیری از رسانه ها انجام می گیرد که رسانه ها را می توان به طور کلی به چهار دسته تقسیم کرد : رسانه های نوشتاری شامل کتاب ،جزوه ، بروشور و مطبوعات . رسانه های شنیداری شامل رادیو ، نوارها و CD . رسانه های دیداری و چهارم مولتی مدیا یا چند رسانه ای ( آموزش با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای).
منبع: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
 
http://www.ttic.ir
کودکی بخشی از زندگی هر فرد است و گرچه به لحاظ زمانی کوتاه است ، اما به دلیل تأثیر پذیری و تکوین شخصیت فرد در این دوره ، دارای اهمیت فراوانی است . از سوی دیگر به سبب آسیب پذیری این قشر از جامعه ، مراق...
کلاس اجتماعی در فرهنگ رانندگي
1393/11/4
يكشنبه ، 10 بهمن 1389 ، 12:15
مقدمه:
در بسیاری از جوامع افراد را از لحاظ کلاس اجتماعی و سطح تربیتی به پنج گروه A,B,C,D,E تقسیم بندی میکنند. در این دسته بندی افرادی که در کلاس اجتماعی A قرار میگیرند، کسانی هستند که از لحاظ شخصیتی، سطح فکری، ادب، رعایت قانون و مشارکت سالم در ایجاد تمدن، دارای بالاترین امتیاز می باشند. هر چه این امتیازات کاهش می یابد، کلاس اجتماعی افراد به رده های D,C,B و E تنزل می یابد. در این مقاله به 4معضل اساسی جامعه کنونی اشاره نموده و مشخص میکنیم افراد با چه کلاس اجتماعی در ایجاد این معضلات دخالات دارند.

متاسفانه در بین کشورهای در حال توسعه فرهنگ رانندگی ایرانیان در سطح بسیار پایینی قرار دارد. در حالت کلی نوع رانندگی افراد هر جامعه تاثیر بسزایی در برقراری نظم و انضباط اجتماعی داشته و میتواند در ارتقای حس امنیت عمومی کمک زیادی نماید.
برخی از هنجار شکنی های متداول در این زمینه عبارتند از:
رعایت نکردن حقوق عابرین پیاده
اولین اصل رانندگی امن این است که در هر صورت و در هر شرایطی الویت عبور با عابرین پیاده است. اما در عمل شاهد آن هستیم که بسیاری از رانندگان بادیدن عابرین پیاده نه تنها اجازه عبور به آنها را نمی دهند، بلکه با افزایش سرعت و انحراف از مسیر اصلی رعب و ناامنی زیادی را ایجاد می کنند.
راه صحیح
با دیدن عابر پیاده در هر شرایطی باید از سرعت اتومبیل کاسته و تا زمان عبور کامل فرد صبر نموده و سپس به مسیر خود ادامه دهیم.
کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: C

عدم حرکت در بین خطوط
از جمله عوامل اصلی ایجاد ترافیک و اختلال در عبور و مرور، عدم حرکت در بین خطوط مشخص شده در معابر است. برخی رانندگان به دلایلی مانند ترافیک سنگین، بطور مداوم از مسیر خود منحرف شده و علاوه بر اینکه برای دیگر رانندگان ایجاد مزاحمت میکنند، در تشدید ترافیک و بر هم زدن نظم عمومی، ایفای نقش می نمایند. اینگونه افراد تصور میکنند با مسدود کردن مسیر حرکت دیگران انسانهای زرنگ و با ذکاوتی هستند که امری کاملاً مضحک می باشد.
راه صحیح
خطوط ترسیم شده در خیابانها باید همانند موانع فیزیکی تصور شوند و باید در طول مسیر خود را ملزم به حرکت در بین این خطوط با حفظ فاصله ایمنی مناسب بدانیم.
کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: D

استفاده بی مورد از بوق
استفاده گاه و بی گاه از بوق برای برخی از رانندگان بصورت عادتی همیشگی در آمده که این مسئله علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی، بطور جدی باعث سلب آسایش دیگران میگردد. گویی برخی برای تخلیه تنشهای عصبی و رهایی از استرس روی به این کار می آورند.
راه صحیح: تا حد امکان از بصدا درآوردن بوق وسیله نقلیه خود خودداری نماییم و تنها در شرایط ضروری از آن استفاده کنیم. کمی صبر و تحمل برای خودروی جلویی یا عابر پیاده یا به اصطلاح راه دادن به آنها، هم باعث میگردد مورد قدردانی قرار گیریم و هم به حقوق دیگران احترام گذارده ایم.
کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: D

درگیری فیزیکی هنگام تصادف و بکارگیری الفاظ رکیک
عملی بسیار مشمئز کننده و بدور از رفتارهای سالم اجتماعی که هر نظاره گری را متاثر و متاسف میکند. بعضاً رانندگان به هنگام بروز تصادفات و یا هر گونه موارد دیگر با حالتی جنگ جویانه و با وسایلی مانند قفل فرمان به طرف فرد مقابل هجوم آورده و باعث زد و خورد فیزیکی میگردند. گاهی نیز بدلیل رفتار نامعقول اتومبیل دیگر، با الفاظ رکیک و فحاشی سعی در تادیب دیگران میکنند! معمولاً اینگونه افراد از حالات روانی متعادلی برخوردار نبوده و ناهنجارترین صحنه های اجتماعی را بوجود می آورند که علاوه بر خسارات جسمی و مالی، باعث اختلال در نظم عمومی و تنش در سایر شهروندان می شوند.
راه صحیح: هیچگاه و در هر شرایطی کنترل خود را از دست ندهید. به هنگاه بروز تصادف با آرامش و احترام کامل نسبت به طرف مقابل رفتار کنید. هیچگاه از الفاظ رکیک استفاده نکنید.
کلاس اجتماعی متخلفین این گروه: E

منبع : http://www.havadar.ir/content/detail_15427.html
ويرايش: سيد مصطفي حسيني

http://www.ttic.ir
يكشنبه ، 10 بهمن 1389 ، 12:15 مقدمه: در بسیاری از جوامع افراد را از لحاظ کلاس اجتماعی و سطح تربیتی به پنج گروه A,B,C,D,E تقسیم بندی میکنند. در این دسته بندی افرادی که در کلاس اجتماعی A قر...
فرهنگ سازي ترافيك يا قوانين
1393/11/4
شوخی نیست که یک ملت هر ساله حدود سیصد هزار نفر از افراد خود را کشته یا مجروح کند چون دارد به سر کار، مهمانی، خرید و یا مسافرت میرود. تنها در دوران پس از انقلاب، لااقل 700 هزار قبر برای کشتههای رانندگی حفر شده و دست کم 15 میلیون نفر مجروح شدهاند که تعدادی از آنان باید باقی عمر را بر روی تخت و یا ویلچر بگذرانند...

رانندگی در دنیا یک امر «جمعی» است ولی در ایران یک امر «فردی» تلقی می‌شود. رانندگی در ایران یعنی «می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم». پس رانندگان دیگر، «رقیب» من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم...هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم.

چنین است که رانندگی ایرانی یعنی «چپاندن خودرو یا موتور در اولین فضایی که خالی می‌شود»؛ یعنی «رفتن از هر مسیر ممکن نه از مسیر تعیین شده»؛ حاصل این نوع رانندگی چنین تصویری است:
 
گر چه اتومبیل سال‌هاست وارد ایران شده، اما تعریف رانندگی، چه رسد به فرهنگ آن، هنوز وارد کشورمان نشده است.

«رانندگی صحیح» نوعی مشارکت در یک امر جمعی است. این «جریان عبور و مرور» است که راننده را به مقصد می‌رساند نه به اصطلاح «زرنگی» او. «رانندگی صحیح» که نوعی مشارکت در یک امر جمعی است به معنای «هدایت خودرو خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر» است. بنابراین، اینکه خودرو فرد در بین دو خودرو جلویی جا می‌شود یا نه، تأثیری در نحوه رانندگی صحیح ندارد... وقتی در جامعه‌ای این نگرش به رانندگی حاکم باشد، یعنی هر کس قبل از آنکه به رسیدن به مقصدش فکر کند به دنبال مشارکت در حرکت جمعی خودروها باشد، این نظم در عمل چنین خود را نشان می‌دهد:
 
با این روش:
1. سرعت حرکت خودروها چند برابر می‌شود.
2. احتمال تصادم اتومبیلها به شدت کاهش می‌یابد.
3. در صورت تصادف، با توجه به مسیر خالی در دو طرف، خودروهای پلیس و آمبولانس به سرعت به محل رسیده راه را باز می‌کنند.
4. در صورت پنچر شدن یا خرابی یک ماشین، به دلیل وجود فضای کافی راه بندان پدید نمی‌آید.
5. از همه مهمتر، رانندگان با اعصاب راحت رانندگی می‌کنند. دیگر لازم نیست که آنان در هر لحظه چهار طرف را مراقبت کنند تا مبادا سپر یا آینه اتومبیل کناری به اتومبیلشان برخورد کند یا از عقب کسی به آنها بزند...

همچنین کسی که می‌خواهد در بزرگراه به راست بپیچد از صدها متر جلوتر در مسیر تعیین شده قرار می‌گیرد و خالی بودن باند کناری، او را به قانون شکنی نمی‌کشاند. (البته اعمال شدید قانون نقش خود را دارد که محل بحث در اینجا نیست):
 
 
ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد. وقتی بناست چند صد هزار یا چند میلیون نفر در ساعت معینی به سر کار بروند خود به خود ازدحام پدید می‌آید. اما تفاوت ترافیک شهرهای بزرگ دنیا با ترافیک تهران این است که در کلانشهرها ترافیک باعث «تأخیر» است اما در شهری مثل تهران چون رانندگی یک امر فردی است نه جمعی، ترافیک فقط موجب تأخیر نیست، موجب «کلافگی» و «خرد شدن اعصاب» هم هست...

اما پرسش مهم این است که برای اصلاح وضع موجود عملا از کجا باید آغاز کرد؟

برای روشن شدن مطلب باید توجه کرد که رانندگی ایرانی، اصطلاحات خاصی هم به دنبال آورده است که در کتابهای آموزش رانندگی هیچ کشوری اصلا «وجود ندارد»؛ اصطلاحاتی مانند «راه گرفتن » و یا «رد کردن». «راه گرفتن» یعنی جلوی دیگری را بگیر تا خودت بتوانی بروی. به دلیل نبود پاره‌ای مقررات در ایران (مثلا قانون حق تقدم هنگام گردش به چپ) مجبوریم تا می‌توانیم وسیله نقلیه خود را جلوتر و جلوتر ببریم تا خودرو مقابل چاره‌ای جز راه دادن به ما نداشته باشد.

همچنین «رد کردن» را وقتی به کار می‌بریم که خودرو خود را از فاصله بسیار نزدیک از کنار اتومبیلهای دیگر یا پای یک عابر عبور می‌دهیم. پس در هر دو اصطلاح «راه گرفتن» و «رد کردن» که مختص به رانندگی ماست، معنای «نزدیک شدن شدید به خودروها یا عابران» نهفته است.

حال چرا بدون «راه گرفتن» و «رد کردن» نمی‌توان در ایران رانندگی کرد؟ نکته اصلی اینجاست: اساسا «رعایت فاصله» که عنصری بسیار اساسی در رانندگی است در کشور ما هیچ جایگاه و تعریف مشخصی ندارد. اگر راننده سپرش را از یک میلیمتری زانوی عابر رد کند، تخلفی مرتکب نشده؛ اگر پشت چراغ قرمز اتومبیلها پنج سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند قانون رعایت شده؛ وقتی یک موتورسیکلت با فاصله 30 سانتیمتر در پشت سر یک خودرو حرکت می‌کند خلاف قانون مرتکب نشده و عملا تخلف محسوب نمی‌شود. باید حتما به اصطلاح «بخورد و صدا بدهد» تا اتفاقی افتاده باشد.

البته طبق قانون رانندگان موظفند «فاصله ایمن» را رعایت کنند، ولی این از همان کلی گوییهایی است که مصادیقش نه تعریف شده و نه به مردم آموزش داده شده است و نه رعایت نکردن آن به چشم کسی می‌آید، زیرا همه عادت کرده ایم چفت در چفت یکدیگر حرکت کنیم...

برای اینکه ببینیم جزئیات رعایت فاصله چگونه در دیگر کشورها یک به یک به رانندگان آموزش داده شده و چگونه اعمال قانون می‌شود مناسب است نمونه‌هایی در اینجا آورده شود.

وقتی سرویس مدرسه برای پیاده و سوار کردن دانش آموزان توقف میکند خودروهای پشت سر موظف به رعایت فاصله 20 متری هستند (عکس زیر از آیین نامه رانندگی یک کشور خارجی است). تخطی از این قانون حتی برای اولین بار، علاوه بر 400 دلار جریمه، تعلیق گواهینامه برای شش ماه را در پی دارد.
 
هنگام گردش به راست حق با عابر است و راننده باید حدود دو متر از خط عابر فاصله بگیرد. به خاطر اعمال قاطعانه این قانون است که این عابر (عکس زیر) چنین آسوده عرض خیابان را طی می‌کند. او به روبه‌رو نگاه می‌کند نه به خودرو، زیرا می‌داند سپر اتومبیل از دو متری به او نزدیکتر نخواهد شد:
 
حال تا اندازه‌ای معلوم می‌شود که چرا در کشور ما این مقدار تصادف رخ می‌دهد و چرا بیشترین کشته‌ها در میان عابران پیاده در ایران یا «سالمند» هستند و یا «کودک»؛ تا کسی حرکات شبه آکروباتیک بلد نباشد نمی‌تواند خود را از اتومبیلها و موتورسیکلتهایی که چفت در چفت یکدیگر و با فاصله سانتیمتری و گاهی میلیمتری از کنار عابران می‌گذرند نجات دهد.

بنابر آنچه گفته شد، نقطه شروع اصلاح رانندگی در ایران، آموزش فاصله گرفتن از یکدیگر است؛ چه فاصله خودرو از خودرو که با حرکت بین خطوط حاصل می‌شود و چه فاصله گرفتن عابر و خودرو از یکدیگر، و چه فاصله گرفتن از خودروهای امداد...

نکات در مورد کاستی‌های رانندگی در ایران بسیار است. از جمله:

 در کشوری که بالاترین کشته را در تصادفات می‌دهد یک کارخانه خودروسازی اجازه می‌یابد که پرفروشترین و در عین حال آسیب پذیرترین خودرو کشور را بدون کیسه هوا و ABS و لوازم ایمنی دیگر روانه بازار کند. این نشان می‌دهد که رانندگی و کشته هایش هنوز برای برخی سیاستگذاران تبدیل به یک دغدغه اساسی نشده است.

 نباید برخی عجولانه نحوه عجیب رانندگی در ایران را با اموری از قبیل چند برابر ظرفیت بودن تعداد خودروها یا تنگ بودن برخی معابر توجیه کنند. البته به دنبال حل این مشکلات هم باید بود اما اینها تنها می‌توانند دلیل «ترافیک» باشند، نه دلیلی برای رانندگی بی‌قانون رانندگان یا عبور بی‌قانون‌تر عابران. از این روست که نحوه رانندگی، در شهرهای کوچک هم یک معضل است.
 از تابلوهای ورود ممنوع و یکطرفه که بگذریم تابلوها نقشی در رانندگی شهری ندارند.

تابلوی «ایست» در ایران کاملا بی معناست و این نقش به سرعت گیرها واگذار شده است در حالی که با توجه به شرایط محیطی هر کوچه و نیز خیابان، تابلوهای حداکثر سرعت باید لااقل در ابتدای آنها نصب شود... ما با تکیه بر ذکر حداکثر سرعت شهری در آیین نامه، همه کوچه‌ها و خیابانها را به امان خدا رها کرده ایم و هر کس زورش رسیده یک سرعت گیر سیخی یا میخی و غیر آن با ارتفاع دلبخواهی در کوچه خودش قرار داده است...

 از چند انیمیشن که بگذریم رسانه ملی آموزش مصداقی رانندگی را مورد توجه قرار نداده است. کاش برنامه‌هایی مانند «سفر به خیر» که غالبا به کلی گویی می‌گذرند طریق صحیح و نیز خطاهای رایج رانندگی را قدم به قدم به مردم یادآور می‌شدند. گاهی چند آموزش تصویری (مانند مورد زیر) می‌تواند از دهها توصیه گفتاری در بهبود اوضاع مؤثرتر واقع شود:
 
با وضعی که در آن به سر می‌بریم، آموزش رانندگی آنقدر اهمیت دارد که اگر رسانه ملی هر روز برنامه‌های شش شبکه تلویزیون را همزمان قطع کرده و چند ثانیه‌ای به این آموزشها اختصاص دهد کاری عادی انجام داده است.

 تصور بسیاری از ما از تصادف شدید، دو ماشین له شده است و بس. شاید اگر با هشدار قبلی تصویر بانوی بارداری که با صورت خون آلود در میان آهن پاره‌ها گرفتار شده و فریاد می‌زند و یا تصویر کودکی که با کیف مدرسه به گوشه‌ای ازخیابان پرتاب شده نمایش داده شود، کمی از بلای «تعجیل برای هیچ» که در رانندگی و غیر رانندگی مانند بختک به جان ما ایرانیان افتاده، رهایی یابیم...
فرستنده : آقای مهندس محمد سعيدنژاد
 http://www.ttic.ir
شوخی نیست که یک ملت هر ساله حدود سیصد هزار نفر از افراد خود را کشته یا مجروح کند چون دارد به سر کار، مهمانی، خرید و یا مسافرت میرود. تنها در دوران پس از انقلاب، لااقل 700 هزار قبر برای کشتههای رانندگ...
عبور از چراغ قرمز
1393/11/4


براساس قوانين جزايي ايران، ايراد آسيب جسمي به هر اندازه توسط وسايل نقليه به ديگري، جرم و قابل مجازات است.
بنابراين هركس با رانندگي خود با هر وسيله نقليه آبي، زميني يا هوايي موجب مخروب يا مجروح شدن ديگري ‌شود يا نقص عضو و وضع حمل پيش از موعد او را باعث شده يا سبب مرگ انسان ديگر شود از نظر قواعد حقوق جزا مجرم تلقي شده و مجازات‌هاي حبس، جريمه و پرداخت ديه را خواهد داشت.
اما جداي از مسئله فوق اگر آمار نشان دهنده رقم 28 هزار كشته در تصادفات رانندگي سال گذشته ايراناست، بايد رقم 28هزار پرونده جزايي را به آمار جنايي كشورمان اضافه كنيم كه اگر در هر تصادف فقط 2 نفر را درگير مسائل قضايي و مشكلات ناشي از اين حادثه بدانيم(و ساير اعضاي خانواده مقصر و مقتول را به حساب نياوريم) به رقم 56هزار نفر ميرسيم و اگر افرادي مانند پليس و ضابطان دادگستري و كارشناس و درمانگر و... را هم منظور كنيم تعداد افراد درگير بسيار بيش از اينها خواهد شد و از جانب ديگر بايد ساير تصادفهاي منجر به ضرب و جرح كه نتيجه مرگ را نداشته هم در نظر بگيريم و در برنامهريزيهاي مربوطه علاوه بر خسارات رانندگي و خودروها، از كار افتادگي انسانها، تضييع وقت ماندگان در ترافيك، هزينه و خسارات پرداختي بيمه و هزينه رسيدگي در مراجع قضايي و انتظامي را بايد آنچنان مهم دانست كه اين موضوع را مورد توجه خاص قرارداد، در حالي كه سالها قضيه معكوس بود.
طبق آماري كه رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در مراسم آغاز نخستين دوره پزشكي ترافيك دانشگاه شهيد بهشتي ارائه داد حوادث رانندگي منجر به مرگ، سالانه 3.11درصد رشد و مجروحين اين حوادث 20درصد رشد ساليانه داشتهاند.
خوشبختانه اقدامات انجام گرفته در آماري كه نامبرده ارائه دادهاند نويدبخش كاهش تصادفها و حوادث مزبور در سال 1385 و سپس سال 86 به ماخذ 7.13درصد براي كشته شدگان و 9درصد تقليل مجروحان و مصدومان رانندگي است و از آن جهت براي تمامي دستاندركاران مسائل حقوقي امر فوق خوشايند به نظر ميرسد كه كاهشهاي مزبور از آمار پروندههاي قضايي ميكاهد زيرا كه نخستين نتيجه آن فراغت بال بيشتر مسئولان مربوطه و ارتقاي كيفي ساير رسيدگيهاي قضايي است،علاوه بر اينكه رويكرد جرمشناسانه تغييرات فوق تقليل جامعه بزهكاران قانوني است كه در بلند مدت تاثيرات فرهنگي مهمي در نزد عموم مردم دارد.
خيلي ساده است، اگر ملاحظات فوق را در مناسبات تقنيني دخالت دهيم ميتوانيم نتايج مهمي را در ساير شئون زندگي اجتماعي و اقتصادي مردم شاهد باشيم و اين دقيقاً مفهوم برنامه ريزي در امور جنايي است كه در اصطلاح به آن جنايي۠ گفته مي شود.
به عنوان مثال تغيير رنگ خودروهاي مسافربر به رنگي شاخص و مجزا، افزايش روشنايي معابر و نيز ايجاد سد ميان 2 معبر (وسط خياباهاي اصلي و بزرگراهها) به منظور تقليل نور خودروهاي مقابل و نيز كاهش خطر انحراف و آگاه كردن مردم از عواقب تصادف رانندگي و مجازاتهاي قانوني آن هيچكدام اقدام قضايي محسوب نميشوند( در عين حال اثر بازدارندگي هر كدام به تنهايي به اندازه چندين ماده قانوني است كه مردم هيچ اطلاعي از آن ندارند) بلكه تدابير مزبور در زمره سياستهاي جنايي به حساب ميآيند.
خيلي طبيعي و ساده ميتوان تاثيريگذاري انيميشنهاي تلويزيوني را در رفتار و فرهنگ ترافيكي ديد، در حالي كه شايد بيش از 90درصد مردم ايران ندانند كه تصادف رانندگي منجر به فوت ديگري طبق صريح ماده 714 قانون مجازات اسلامي علاوه بر محكوميت به پرداخت ديه، حبسي بين 6ماه تا 3سال را براي راننده به دنبال دارد كه به موجب تبصره ذيل ماده 718، قابل تبديل به جزاي نقدي هم نيست.
شايد مردم نميدانند كه در تصادفهاي رانندگي كه به زعم عموم هيچ قصد يا غرضي هم در آن نبوده است و صرفا به علت يك حادثه اتفاق افتاده در صورتي كه به صدمه بدني ديگري بينجامد حداقل حبس يك ماه تا 5ماه براي مرتكب (يعني راننده) را در پي خواهد داشت ( و اين جداي از ديهاي است كه نامبرده بايد در حق مصدوم پرداخت كند). مجازات مزبور اگر آسيب جسماني شديدتر باشد براساس مواد ديگر همان قانون ممكن است بيشتر شود.
ذكر قوانين فوق نبايد واهمه ايجاد كند بلكه بايد موجب عاقبت انديشي شود زيرا بسياري از قوانين موضوعه اگر ظاهري سخت و خشن دارند ولي در نهايت ضامن امنيت جامعه هستند و دقيقا به همين علت است كه ضابطان دادگستري و حتي قضات بايد در اجراي آنها جدي باشند، زيرا چشمپوشي از تخلف نسبت به هر قانوني علاوه بر اخلال در نظم عمومي و دهن كجي به مجريان قانون و تمامي انسانهاي قانونمدار تاثير مخربتر ديگري دارد كه دامنه آن بسيار فراتر از همان قانوني است كه نقض شده و آن ترويج ̘ҙɘΙ˙Ǡقانون شكني۠و در مرحله بعد̙ØșǙəƠستيزي۠است.
كسي كه يكبار زيرتابلوي توقف ممنوع ايستاد و خودرواش جريمه نشد، در مرتبه بعد جلوي پاركينگ ديگري توقف ميكند و هيچ تضميني نيست كه داخل معابر تنگ يا ميدان بزرگ هم پارك نكند!
عبور بيپاسخ مناسب(از سوي پليس) از چراغ قرمز، شخص خاطي را نسبت به هر چراغ قرمزي در خيابان و هر خط قرمزي در زندگي بيتفاوت ميسازد... و قضيه آنگاه بدتر جلوه ميكند كه ديگران نيز ببينند ميتوان به سادگي خطوط قرمز را شكست و قوانين را نقض كرد و كسي هم معترض آدمي نميشود.
پس ميبينيم موضوع سادهاي مثل تخلفات رانندگي ميتواند تاثيرات مهمي (در اصلاح يا تخريب) فرهنگ قانونمداري عموم داشته باشد. يكي از پيشگامان مكاتب حقوق جزا به نام چزاره بكاريا را اعتقاد بر آن بود كه بيشتر از سنگيني مجازات، اين قطعيت و حتميت اجراي مجازات است كه ميتواند جلوي بزهكاري را بگيرد.
به عبارت ديگر هر مجازاتي هر چقدر سخت چنانچه با اين باور عموم مواجه باشد كه ميشود آن را لغو كرد يا به اصطلاح قانون را دور زد و به هزار دليل از كيفر گريخت، تاثير بازدارندگي خود را به شدت از دست ميدهد. در حالي كه اگر يك مجازات نه چندان سخت را حتما اجرا كنيم، در حقيقت روزنه اميد به فرار متخلف رابراو بستهايم و بدين ترتيب هر مجرمي ميداند كه كيفر را راهگريزي نيست.
نكته فوق را نه تنها قانونگذار (به هنگام وضع قوانين) بلكه بسيار مهمتر مجري قانون بايد بداند. در حقيقت هماهنگ با تعليمات عمومي مقررات به مردم، بايد مجري قانون و قاضي هم بدانند و آموزش ببينند كه غايت مطلوب مقنن از آنچه كه وضع كرده است به وقت اجراي صحيح آن متجلي ميشود... و در غير اين صورت ( يعني حتي با چشم بستن روي يك خلاف ساده) كليه زحمات و هزينههاي مصروفه در وضع قانون و نهادينه كردن آن دستخوش نابساماني و صدمه جدي ميشود.
فراموش نكنيم حدود وظايف پليس راهنمايي و رانندگي بسيار وسيع است تا جايي كه اقتدار و اختيارات 3 قوه قضائيه، مقننه و مجريه را در آن ميبينيم. موضوعي كه كمتر در جهان خارج و در مورد شغل ديگر ديده ميشود كه كسي خود اوامر و نواهي قانوني داشته باشد، در عين حال تخلف از دستورات خود را مورد قضاوت قرارداده و در نهايت براي چنين قضاوتي اعمال كيفر نيز كند.
بنا به مراتب فوق است كه توجه خاص به امور طبقه نامبرده در كنار مسائل عمومي مردم به ويژه (فرهنگ ترافيكي) را بايد بسيار مهم و موثر در ساير جنبههاي زندگي متمدن امروز دانست و پيش از آنكه دچار اضمحلال فرهنگ آمد و شد ( يا عبور و مرور) شويم، جلوي آسيبهاي محتمل و مربوط را بگيريم و البته در اين راه تدابير چند جانبه (و نه فقط حقوقي) ضروري است.

و فراموش نكنيم كه تردد و حمل و نقل در عين اهميت خاصي كه دارد، مبتلا به ترين واقعه روزمره انسان متمدن است؛ شايد هيچ كس در طول عمر خود به دادگستري، شهرداري يا كلانتري مراجعه نكند تا راجع به نحوه عملكرد آنها نظري داشته باشد ليكن همه ما از خرد و كلان، پير و جوان، زن و مرد، صبح كه از منزل خارج ميشويم تا شب كه باز ميگرديم به كرات راجع به حمل ونقل، تاكسي و مشكلات آن، اتوبوس و كمبود آن، موتورسواري و خطرات آن، ترس گذر از خيابان، ترافيك خسته كننده و... بارها و بارها صحبت ميكنيم.

محسن طاهری جبلی


منبع : همشهری آن لاین
 http://www.ttic.ir
براساس قوانين جزايي ايران، ايراد آسيب جسمي به هر اندازه توسط وسايل نقليه به ديگري، جرم و قابل مجازات است. بنابراين هركس با رانندگي خود با هر وسيله نقليه آبي، زميني يا هوايي موجب مخروب...
رعایت نکات ایمنی؛ رانندگی بی دغدغه در فصل سرما
1393/11/4

برای رانندگی بدون دغدغه و آرام در فصل سرما و زمستان رعایت برخی نکات ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و رابطه مستقیمی بین این نکات و حفظ رشته زندگی ما وجود دارد.
تغییر شرایط آب و هوایی و پیدایش فصول مختلف سال، قوانین و نکات ایمنی خاص خود را در پی دارد که پرداختن به آنها، در ایجاد رانندگی و سفر بدون خطر نقش بسزایی را ایفا می کند.

آنجه در پی می‌آید، بخش دوم و پایانی نکات ایمنی پیرامون رانندگی در فصل سرماست، که از سوی پلیس توصیه شده است:

- همیشه در هوای برفی حرکت وسائط نقلیه در جاده ها با مشکل مواجه می شود و همین امر سبب بروز ترافیک سنگینی در سطح شهر می شود پس در این شرایط خونسردی خود را حفظ کنید.
- برای تغییر ناگهانی دنده از سبک به سنگین، با احتیاط و با در نظر گرفتن سرعت و توجه به ترتیب کاهش دهنده ها اقدام نمایید.
- گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو به صورت درجا سبب فرسایش شدید موتور و خرابی زودرس آن می شود.
- پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کرده و چند کیلومتر اول را به آهستگی و با دنده سنگین حرکت کنید. با این کار موتور خودرو سریع تر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت.
- بازدید از سیستم های احتراق، خنک کنننده سوخت رسانی، روشنایی، ترمزها، باتری و اگزوز، لاستیک ها، برف پاک کن، شیشه شور و زنجیر چرخ از مهمترین اقدامات ضروری برای رانندگی در زمستان است.
- در فصل سرما استفاده از روغن موتور و ضد یخ از اصلی ترین اقدامات برای حفظ موتور خودرو می باشد.
- قبل از عزیمت به سفر و در فصل زمستان، سطح آب رادیاتور، مخزن شیشه شور و الکترولیت باتری را بازدید کنید.
- چگونگی کار کردن ترمز و ترمزدستی را کنترل کنید و در صورت نیاز رفع عیب نمائید.
- سیستم برق رسانی و جرقه را بازدید تمیز و در صورت نیاز تنظیم و قطعه معیوب را تعویض کنید. (شمع ها، پلاتین،وایرها، درب دلکو، چکش برق وکوئل)
- قفل درها، کمربند ایمنی، برف پاک کن، کیلومتر شمار، دور سنج موتور، درجه بنزین، آب، چک و زاپاس را از نظر سالم بودن کنترل کنید ودر صورت معیوب بودن هر یک،نسبت به رفع عیب اقدام نمائید.
- به منظور جلوگیری از سرد شدن بیش از حد رادیاتور بهتر است یک پرده و یا یک حائل مناسب روی جلوی پنجره رادیاتور بکشید.
- یخ زدگی شیشه جلو از عوارض متداول وسایل نقلیه در زمستان است برای از بین بردن قشر یخ باید آن را با برفک تراش پلاستیکی به شکلی که شیشه خراش برندارد بتراشید و پس از آن بخاری را روشن کنید.
- چنانچه می خواهید برف پاک کن های سالم و بدون پارگی داشته باشید لازم است شب ها زیر برف پاک کن ها را با یک نایلون بپوشانید.
- یخ زدن قفل در صبح های سرد زمستانی اغلب باعث بروزمشکلاتی برای راننده می شود ولی به راحتی می توان این مشکل را حل کرد.
- استفاده از روغن، کبریت، فندک و آب جوش برای باز کردن یخ قفل باعث تخریب قطعات پلاستیکی و رنگ خودرو می شود.
- لاستیک ها را از نظر فرسودگی، لاستیک سائی، فشار باد و صدمات احتمالی بررسی نمائید.
- فرمان را از نظر روانی و دقیق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از لحاظ فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی نمائید (درصورت نامیزان بودن فرمان، باید کل سیستم فرمان توسط یک متخصص بازدید ورفع عیب گردد.)
- لازم است تمام چراغ ها را اعم از چراغ های ترمز، دنده عقب، دینام، چراغ های کوچک عقب و جلو نور بالا و پایین و راهنما از نظر سالم بودن کنترل کنید.
- لنت های ترمز جلو و عقب را بازدید کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کرده.
- لوله های روغن ترمز، سیلندرهای ترمز واتصالات سیستم ترمز را از نظر خراشیدگی یا ترک، پوسیدگی و هر گونه آسیب دیدگی بررسی کنید و در صورت لزوم قطعه معیوب را تعویض نمایید.
- تسمه پروانه را از نظر رگلاژ و سالم بودن و شلنگ های آب را از نظر پوسیدگی نشتی و خشک شدن مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز قطعه معیوب را تعویض نمائید.
- سیستم سوخت رسانی را کنترل و تمیز کنید (هواکش، توری پمپ بنزین، لوله های بنزین از باک به پمپ بنزین و از پمپ بنزین به کاربراتور)
- هنگام بکسواد کردن خودرو از گاز دادن بی مورد و چرخاندن فرمان خودداری کنید زیرا با این کار خودرو را کامل تر در برف فرو خواهید برد.
- در سراریزی ها و شیب های تند علاوه بر اینکه نباید دنده راخلاص کرد باید حتما با دنده سنگین استفاده کرد.
- اگر به دلیل گرفتن ترمز های پیاپی لنت ترمز های شما داغ کرد و بوی آن به مشام رسید بهترین راه توقف در محل مطمئن وخنک شدن طبیعی آن است.
- بزرگترین حوادث رانندگی همیشه در اثر کوچکترین بی احتیاطی ها اتفاق می افتد.
- آرامش، شرط اول رانندگی است و اضطراب موجب بروز حوادث بسیاری می شود.
- رانندگان ضمن رعایت نکات ایمنی می‌توانند از طریق شماره 88255555 از وضعیت جاده ها در نقاط مختلف کشور مطلع شده و نیز در صورت بروز هر گونه مشکل با 110 و اورژانس 115 تماس حاصل نمایند.
 http://www.ttic.ir
برای رانندگی بدون دغدغه و آرام در فصل سرما و زمستان رعایت برخی نکات ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و رابطه مستقیمی بین این نکات و حفظ رشته زندگی ما وجود دارد. تغییر شرایط آب و هوایی...
راهكارهاي فرهنگ سازی ترافیک
1393/11/4
•    افزايش مجازات هاي مربوط به جرائم رانندگي و ضمانت اجرايي آنها
•    ممانعت از تردد خودروهاي فاقد معاينه فني
•    استفاده از سيستم هاي مكانيزه نظارت و ثبت تخلفات
•    به روزرساني آموزش ها و ايجاد سيستم امتيازي در تمديد گواهينامه هاي رانندگي
•    آموزش و فرهنگسازي موضوعات ترافيك براي اقشار مختلف از طريق صدا و سيما
•    توسعه فرهنگ استفاده اشتراكي از خودرو (Carpooling )
•    دوره هاي آموزشي ضمن خدمت براي عوامل مرتبط با حمل و نقل (پليس، رانندگان ناوگان خدمات و حمل و نقل عمومي شهر، عوامل خدمات شهري و...)
•    توسعه فرهنگ انجام كار بصورت الكترونيكي و مجازي و استفاده از پيك ها و پست

و...
 
گردآوری : مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل ترافیک

 http://www.ttic.ir
•    افزايش مجازات هاي مربوط به جرائم رانندگي و ضمانت اجرايي آنها •    ممانعت از تردد خودروهاي فاقد معاينه فني •    استفاده از سيستم هاي مكانيزه نظارت و ثبت تخلفات •    به روزرساني ...
راهکارهای ساماندهی ترافیک شب عید
1393/11/4
سال جدید در راه است و بوی عید را می‌توان از هیاهو و تلاش مردم در خیابان‌ها برای خرید مایحتاج عید سال نو دریافت. اگر می‌خواهید هم برای عید خرید کنید و هم از آن لذت ببرید، کافی است یکبار، ساعاتی از روزهای پایانی سال را در مراکز خرید و نواحی پیرامون آن بگذرانید تا با تمام وجود، استقبال از سال نو را احساس کنید.

مشاهده مردمی که در فروشگاه‌های مختلف در تکاپوی خرید انواع هدیه، پوشاک، اغذیه و غیره هستند، دستفروشانی که بساط خود را -که عمدتا وسایل هفت سین می‌باشد- در هر جای ممکن می‌گسترانند و برای فروش بیشتر، با صدای بلند به تبلیغ می‌پردازند، صف طولانی برای خرید سمنوی مخصوص یا ماهی شب عید، میوه‌های رنگارنگ تکیه بازارچه و.... تنها یک معنا دارد: سرزندگی. اما ترافیک زیاد، کافی نبودن فضای کافی برای پارک خودرو و حتی ازدحام بیش از حد و حرکت بسیار کند در مسیرهای پیاده، لذت این سرزندگی را در سال‌های اخیر کاهش داده است. به طوری که ممکن است ساعت‌ها برای رسیدن به این مراکز و سپس بازگشت از آن، ترافیک سنگین وجود داشته باشد. زمان زیادی صرف انتظار برای وسایل نقلیه عمومی گردد. حتی برای خرید انواع کالا، دقایق زیادی سپری شود. تنها راه حل، ایجاد یک برنامه ویژه برای این روز‌ها است.

عید نوروز و فعالیت‌های قبل از آن مثل خرید را می‌توان معادل خرید‌های آخر سال میلادی و نزدیک کریسمس در سایر کشور‌ها دانست. قطعا این شرایط در مراکز خرید شهرهای دیگر نیز وجود دارد. در این شهر‌ها برای جلوگیری از چنین پیشامدهای نامطبوع و سهولت شهروندان، تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ شده است.
عید نوروز و فعالیت‌های قبل از آن مثل خرید را می‌توان معادل خرید‌های آخر سال میلادی و نزدیک کریسمس در سایر کشور‌ها دانست. قطعا این شرایط در مراکز خرید شهرهای دیگر نیز وجود دارد. اما در این شهر‌ها برای جلوگیری از چنین پیشامدهای نامطبوع و سهولت شهروندان، تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ شده است. در اینجا به دو نمونه در نیویورک و لندن اشاره می‌کنیم.
نیویورک

در نوامبر سال ۲۰۱۱ دپارتمان حمل و نقل نیویورک برای ترافیک روزهای پایانی سال طرح ترافیک تعیین کرد که شامل یک سری از خیابان‌ها و تقاطع‌های به هم پیوسته است تا در این روز‌ها بهترین عملکرد ترافیکی ارائه شود. برای این کار ابتدا روزهای بسیار شلوغ از لحاظ رفت و آمد برای خرید شناسایی شد. پس از این اقدام، مسیرهای بسته و جایگزین به اطلاع شهروندان می‌رسد و سپس نقشه دسترسی به مسیرهای بسته برای خودرو‌ها توزیع می‌شود تا خریداران با در نظر گرفتن مبدأ و مقصد، بهترین گزینه برای رسیدن به مقصد از قبیل اتوبوس، تاکسی، مترو یا ترکیبی از آن‌ها را انتخاب کنند.
لندن

در شهر لندن در روزهای آخر سال تعداد خریداران هدیه، لباس و سایر کالاهای کریسمس و سال نو در محدوده مرکزی شهر به ویژه «وست‌اند» به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل از هفت سال گذشته تا کنون برای سهولت دسترسی خریداران به فروشگاه‌های این محدوده و کاهش ترافیک، روزی با عنوان «روز خرید بدون ترافیک» اختصاص یافته است که در آن برای تردد خودرو‌ها محدودیت در نظر گرفته می‌شود و این محدوده به طور موقت برای سهولت خریداران به پیاده راه تبدیل می‌شود. دسترسی به این ناحیه نیز از طریق حمل و نقل عمومی جایگزین، تأمین می‌شود.

با نگاهی کوتاه به این تصمیمات می‌توان دریافت که راهکارهای ارائه شده، بسیار ساده و اجرایی هستند. اما نکته مهم در اجرای دقیق و رعایت آن‌هاست. بنابراین، در ایران نیز علی رغم مشکلات زیاد در خصوص زیرساخت‌ها، فرهنگ مردم، تصمیم گیری‌های بخشی و غیره می‌توان تصمیمات نمونه‌های جهانی را با توجه به شرایط بومی اتخاذ کرد و راهکارهایی برای بهبود شرایط فعلی ارائه داد. برخی از این پیشنهادات کلی برای کاهش مشکلات این قبیل نواحی در روزهای پایانی سال عبارت‌اند از:

از هفت سال گذشته تا کنون برای سهولت دسترسی خریداران به فروشگاه‌های محدوده «وست‌اند» در مرکز شهر لندن و کاهش ترافیک، روزی با عنوان «روز خرید بدون ترافیک» اختصاص یافته است که در آن برای تردد خودرو‌ها محدودیت در نظر گرفته می‌شود و این محدوده به طور موقت برای سهولت خریداران به پیاده راه تبدیل می‌گردد. دسترسی به این ناحیه نیز از طریق حمل و نقل عمومی جایگزین، تامین می‌شود.

سطح اول: پیشنهاد برای مسئولان

- نخستین گام، تشکیل ستاد ویژه یا تقویت ستاد موجود در نواحی است که با این مسأله مواجه هستند. اگرچه در سال‌های اخیر تلاش برای کاهش مشکلات صورت گرفته است اما به دلیل عدم وجود برنامه مشخص یا عدم اجرای درست برنامه، این مشکلات نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

- همکاری نهادهایی مثل سازمان حمل و نقل و ترافیک، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری منطقه مربوطه، در این ستاد با یکدیگر و تهیه طرح مشترک ویژه کاهش ترافیک ناشی از حضور خریداران نوروزی با در نظر گرفتن این که هدف اصلی این طرح باید کاهش مشکلات موجود ضمن حفظ سرزندگی باشد.

- شناسایی نقاطی که رفت و آمد در آن‌ها به دلیل برخورداری از فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با نوروز، در روزهای پایانی سال به اوج می‌رسد. برای مثال تجریش، ونک، هفت تیر و غیره در تهران.

- تعیین روزهای خاص جهت اجرای طرح موقتی به نحوی که غیر همزمان با یکدیگر بوده تا درصد امکان اجرای طرح افزایش یابد.

- اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص برنامه‌ها و روزهای ویژه تعیین شده برای هرکدام از محدوده ها

سطح دوم: سیاست‌های پیشنهادی برای طرح ویژه خرید نوروزی

طرح مذکور می‌تواند پیشنهادات زیر را در برگیرد:

- اعمال محدودیت برای تردد خودروهای شخصی در خیابان‌های منتهی به محدوده خرید؛ مثلا تعریف مسیرهای یک طرفه رفت و برگشتی در دو خیابان، یا ممنوعیت تردد خودرو در طول یک یا دو روز

- ارائه گزینه‌های جایگزین شامل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، تاکسی، مترو و تقویت شرایط جاری، مثلا استفاده از تعداد بیشتر اتوبوس و تاکسی در خیابان‌های منتهی به محدوده یا کاهش مدت زمان انتظار از طریق تعریف برنامه ویژه برای حرکت مترو و اتوبوس

- حضور تعداد بیشتر نیروی پلیس در تقاطع‌ها، ایستگاه‌ها و میادین منتهی به مراکز خرید برای هدایت ترافیک و جلوگیری از ورود خودروی شخصی به محدوده

- نظارت بر خطوط تاکسی‌رانی برای جلوگیری از تخلف احتمالی رانندگان در خصوص تمایل به استفاده از خودرو به سرویس دربستی

- ممنوعیت پارک حاشیه‌ای در مسیرهای اصلی منتهی به مرکز ارائه خدمات و اختصاص دادن فضاهای موقتی برای پارک خودرو

- حضور تعدادی از نیروهای پلیس در مسیر‌های حرکتی مثل داخل و اطراف پاساژ‌ها، حاشیه خیابان‌ها، پیاده رو‌ها و غیره برای هدایت خریداران و جلوگیری از ایجاد توقف‌های بی‌مورد

- جلوگیری از حضور دست فروشان در پیاده رو‌ها برای کاهش ازدحام و توقف در مسیر حرکتی و یا در صورت امکان، اختصاص دادن فضای خاص برای دستفروشان

- تشویق مشارکت ساکنان محدوده با مقامات اجرایی از طریق رعایت ضوابط؛ مثلا استفاده از حمل و نقل عمومی برای سفر به محل کار، تحصیل و غیره
 http://www.ttic.ir
سال جدید در راه است و بوی عید را می‌توان از هیاهو و تلاش مردم در خیابان‌ها برای خرید مایحتاج عید سال نو دریافت. اگر می‌خواهید هم برای عید خرید کنید و هم از آن لذت ببرید، کافی است یکبار، ساعاتی از روز...
رانندگي از سمت چپ يا راست سابقه اي تاريخي دارد
1393/11/4

آمارها نشان مي دهد فرمان يک سوم از خودروهايي که در جهان استفاده مي شود در سمت راست قرار دارد و در دو سوم انها راننده در سمت چپ خودرو مي نشيند.
به گزارش خبرخودرو ، دانشمندان علل مختلفي براي اين مسئله ارائه کرده اند اما رايج ترين ان اين است که بيشتر مردم جهان راست دست هستند. امارها نشان مي دهد حدود نود درصد مردم راست دست هستند.
در دوران قرون وسطي تصور مي شد کساني که در سمت چپ کالاسکه را مي راندند به اين علت بود که در صورتي که در مسير راهزنان به انها حمله مي کردند بهتر بتوانند با دست راست از خود دفاع کنند يا بهتر بتوانند هنگام هدايت کالاسکه به فرد ديگري دست بدهند. بعلاوه غلاف شمشير يا خنجر به سمت چپ بدن بسته مي شد در نتيجه هنگام کالاسکه سواري در سمت چپ دست راست فرد براي دراوردن شمشير يا خنجرازاد بود.
همچنين گفته مي شود که رانندگي در سمت چپ راحت است و کمتر به کسي برخورد مي کند. همچنين بسياري افراد به علت راحتي از سمت چپ سوار اسب شده يا از ان پياده مي شوند.
رانندگي از سمت چپ جاده در اوايل قرن نوزدهم در بيشتر مستعمرات انگليس رواج پيدا کرد و هنوز بسياري از کشورهايي که در گذشته مستعمره انگليس بوده اند از جمله استراليا ، هنگ کنگ و هند از سمت چپ رانندگان مي کنند و فرمان خودروهايشان در سمت راست قراردارد.
منبع :
http://khabarkhodro.com/detail.asp?id=84748

 http://www.ttic.ir
آمارها نشان مي دهد فرمان يک سوم از خودروهايي که در جهان استفاده مي شود در سمت راست قرار دارد و در دو سوم انها راننده در سمت چپ خودرو مي نشيند. به گزارش خبرخودرو ، دانشمندان علل مختلفي ب...
رانند‌گان مراقب قدرت ديد باشند
1393/11/4

 
برخورداري از قدرت ديد خوب اهميت ويژه‌اي در هنگام رانندگي دارد.اين موضوع را به طور دقیق تر بايد زماني مورد توجه قرار داد که از اواسط دهه چهارم زندگي، بينايي افراد تدريجا رو به زوال مي‌گذارد.
باشگاه خودرو اروپا (ACE) تخمين مي‌زند که مي‌توان علت چند صد هزار تصادف در سال را ضعيف بودن قدرت ديد دانست.
انجمن چشم?پزشکان آلمان به تازگي برآورد کرده است که حدود 11 درصد رانندگان در سنين 50-59 سال و حدود 20 درصد رانندگان 60 ساله و مسن?تر ضعف بينايي دارند و به همين خاطر نبايد شب?ها رانندگي کنند.
به خصوص زماني که جان افراد در دست کسي است که پشت فرمان مي?نشيند. حال برخي نکات را که مربوط به داشتن قدرت ديد بهتر است، بخوانيد:
•    شيشه جلوي خودرو، عينک?تان و چراغ?هاي جلو را تميز نگه داريد.
•    دو بار در سال براي آزمايش به چشم?پزشک مراجعه کنيد، به ويژه اگر بالاي 40 سال سن داريد.
•    برخي کشورها از رانندگان مي?خواهند عينک يدکي يا لنز در خودرو خود داشته باشند.
•    اگر دچار آب مرواريد، کوري تدريجي يا ديگر بيماري?هاي چشمي هستيد، در بيشتر کشورها بايد به مقامات راهنمايي و رانندگي اطلاع دهيد. بيمه شما در صورتي که تصادف کنيد و درباره وضع بينايي خود نگفته باشيد، خسارتي پرداخت نمي?کنند.
•    مطمئن باشيد عينک آفتابي?تان به اندازه کافي تيره باشد، اما نه تا آن حد که به بينايي?تان صدمه بزند.
منبع :http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=92022

 http://www.ttic.ir
  برخورداري از قدرت ديد خوب اهميت ويژه‌اي در هنگام رانندگي دارد.اين موضوع را به طور دقیق تر بايد زماني مورد توجه قرار داد که از اواسط دهه چهارم زندگي، بينايي افراد تدريجا رو به زوال مي‌گذارد. ...
خطر رانندگي در حال صحبت با تلفن همراه
1393/11/4

پژوهشگران آمريكايي مي‌گويند صحبت  كردن با تلفن همراه حتي  با گوشي  به اندازه مست پشت فرمان نشستن خطرناك است.
به گزارش رويترز محققان دانشگاه يوتا با استفاده از يك وسيله شبيه‌ساز رانندگي ميزان دقت چهل نفر داوطلب را هنگام رانندگي با حواس جمع،رانندگي ضمن صحبت با تلفن همراه با يا بدون ابزارهاي "هندز- فري" و راننذگي هنگام مستي با ميزان 0.08 درصد الكل در خون – كه حد ميانگين قانوني  آن در آمريكاست- مقايسه كردند.
بررسي حالات مختلف مثل  ترمزكردن  يا سرعت راندن ماشين نشان داد كه رانندگي  ضمن صحبت با تلفن همراه – چه هنگام در دست داشتن آن و چه هنگام استفاده از گوشي - به همان اندازه رانندگي در حالت مستي  باعث اختلال دقت و توجه راننده مي‌شود.
فرانك دروز استاديار روانشناسي دانشگاه يوتا  و يكي از اين پژوهشگران مي‌گويد:" استفاده‌كنندگان از تلفن‌هاي همراه مانند كساني كه مشروبات الكلي مي‌نوشند باور ندارند كه اين كار باعث پرت شدن حواسشان مي‌شود"

 
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=1165
 
پژوهشگران آمريكايي مي‌گويند صحبت  كردن با تلفن همراه حتي  با گوشي  به اندازه مست پشت فرمان نشستن خطرناك است. به گزارش رويترز محققان دانشگاه يوتا با استفاده از يك وسيله شبيه‌ساز رانندگي ميزان...