Menu
اثرات سر و صدا بر روی گیاهان و حیوانات
1393/11/4
سر و صدا رشد گیاهان را بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و همچنین رشد گیاهان گلخانه‌ای تحت تأثیر صدای موسیقی افزایش می‌یابد. در حیوانات سر و صدا سبب مهاجرت بی‌موقع حیات وحش و پرندگان، خونریزیهای گوش، سقط جنین، بی‌اشتهایی، کاهش شیر در حیوانات شیرده و کوتاه شدن طول عمر آنها می‌شود.
http://www.ttic.ir
سر و صدا رشد گیاهان را بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و همچنین رشد گیاهان گلخانه‌ای تحت تأثیر صدای موسیقی افزایش می‌یابد. در حیوانات سر و صدا سبب مهاجرت بی‌موقع حیات وحش و پرندگان، خونریزیهای گوش، س...
اثرات صدا بر سلامت انسان
1393/11/4
بطور کلی می‌توان تأثیرات آلودگی صوتی بر روی انسان را به چند قسمت زیر تقسیم‌بندی کرد:
1- کاهش شنوایی
2- اثرات بالینی
3- تأثیر بر خواب
4- اثرات روحی و روانی
5- اختلال در مکالمات
4-1- کاهش قدرت شنوایی
 
ساده‌ترین و ملموس‌ترین عارضه‌ای که صدای آزاردهنده برای انسان به ارمغان می‌آورد، کاهش قدرت شنوایی است.
شنوایی طبیعی به سلامتی سه قسمت تشکیل دهنده گوش بستگی دارد و نحوه آسیب به دستگاه شنوایی از سه طریق ممکن است: هدایتی، حسی و عصبی.
کاهش شنوایی هدایتی زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت خارجی یا میانی گوش صدمه ببیند. کاهش شنوایی از نوع حسی در اثر آسیب دیدگی گوش داخلی (بخش حلزونی شکل) صورت می‌گیرد و کاهش شنوایی از نوع عصبی نیز در اثر صدمه دیدن نرونهای عصبی اتفاق می‌افتد و در واقع حساسیت سلولهای شنوایی کاهش می‌یابد که به فرکانس اصوات دریافتی بستگی دارد. اثرات ناشی از کاهش شنوایی حسی و عصبی از نوع تغییرات ماندگار و بازگشت ناپذیر می‌باشند. این تغییرات ماندگار می‌توانند ناشی از قرارگیری در معرض یک صدای با تراز صوتی بسیار بلند در مدت زمان کوتاه نظیر انفجار یا تراز صوتی پائین تر با میزان مواجهه طولانی‌تر باشد0
واکنش سیستم شنوایی بدن انسان در مقابل اصوات آزار دهنده را می‌‌توان به 4 دسته ذیل تقسیم بندی نمود:
1- تطبیق: چنانچه سیستم شنوایی انسان در معرض تراز صوتی بالایی قرار گیرد، خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد تا از آسیبهای احتمالی در امان باشد.
2- تغییر موقت آستانه شنوایی: این مرحله بعد ازمرحله تطبیق شکل میگیرد و در صورت ادامه مواجهه با ترازهای صوتی بالا، خستگی و کری موقت ایجاد می‌شود.
3- تغییر دائمی آستانه شنوایی: چنانچه تماس فرد با ترازهای صوتی بالا طولانی گردد، اثرات سوء شنوایی عمیق‌تر شده و دائمی می‌شوند‌.
4- تغییر آستانه شنوایی غیر قابل برگشت: در این مرحله سلول‌های شنوایی آسیب دیده و تغییر غیر قابل برگشت آستانه شنوایی را باعث می‌شوند.
4-2- اثرات بالینی
از دیگر اثرات نامطلوب ترازهای صوتی بر روی انسان مطابق می‌توان به سر درد و سرگیجه، سوﺀهاضمه، یبوست، زخم معدهو روده، خارش و آلرژی پوستی، ناراحتی های عصبی، تنگی عروق، افزایش فشار خون، سکته قلبی و اختلال در روند خواب می شود. صدای مداوم باعث افزایش هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول خون می‌شود. آدرنالین موجب افزایش ضربان قلب و هورمون کورتیزول موجب افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود. در سر و صدای زیاد و شدید، فشار خون بویژه فشار داخل جمجمه بالا رفته، ترشحات بزاق کم شده و دهان خشک می‌گردد. در ضمن حرکات دودی شکل روده دچار رکود می‌شود.
قرار گرفتن در معرض اصوات با شدت بالا (مانند موتور جت) حالات زیر سبب می‌شود:
حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و اغتشاشات روحی و روانی، تحریکات پوستی، لرزش پوست که به عضلات و مفاصل منتقل می‌شود.
 
4-3- تاثیر بر خواب
خواب دارای تغییرات دوره ای مشخص بوده که پس از شروع عمق آن به طور طبیعی در طول شب 4 الی 5 مرتبه دچار افزایش یا کاهش می گردد. با توجه به چنین الگویی، خواب به پنج مرحله تقسیم می شود، که اصطلاﺣﴼ به مراحل صفر تا چهار معروف است. مرحله صفر مرحله بیداری است و مرحله چهار عمیق ترین قسمت خواب است که به مرحله REM یا مرحله رویا – خواب موسوم است.
این مرحله برای آرامش روحی و تمدد اعصاب بسیار حیاتی و مبرم می باشد. در راستای جلوگیری از بروز اثرات منفی بر روی مرحله رویا – خواب در فضاهای داخلی نباید تراز صدا بالا باشد.
4-4- اثرات روحی و روانی
یکی از بزرگترین عوامل ایجاد کننده اضطراب در افراد سر و صدا است. مواجهه زیاد با تراز صدای بالا در صنعت، ایجاد عصبانیت و تحریک در عکس العمل فرد می شود. اعتقاد بر اینست که سرو صدا یکی از عوامل مستقیم بیماری‌های روحی است و نیز ممکن است سرعت یا شدت پیشرفت یک ناهنجاری روحی را بیشتر کند.
شواهدی که دال بر ارتباط سر وصدا با بیماری‌های روحی باشد بسیار کم است و بیشتر بر اساس اثرات کلینیکی و بالینی سنجیده می‌شود، علیرغم وجود شواهد ضعیف، این شواهد دلالت بر وجود اثرات منفی سر و صدای محیط بر سلامت روحی افراد دارد.
4-5- تاثیر بر روی نوزادان (جنین)
سر و صدا می‌تواند یکی از عوامل سقط جنین باشد. سر و صدا باعث استرس مادران می‌شود، این استرس رگهای رحم را که مسئول تهیه مواد غذایی و اکسیژن به جنین هستند، منقبض می‌نماید، لذا نوزادان اغلب با کاهش وزن به دنیا می‌آیند.
4-6- اختلال در مکالمات
تداخل صدا با مکالمات منجر به درصد گسترده‌ای از ناتوانی‌های انسان می‌شود، مانند کاهش تمرکز، کاهش دقت، کاهش اعتماد به نفس، عصبانیت، پایین آمدن قدرت ادراک، مشکلاتی درباره ارتباطات انسانی.
http://www.ttic.ir
بطور کلی می‌توان تأثیرات آلودگی صوتی بر روی انسان را به چند قسمت زیر تقسیم‌بندی کرد: 1- کاهش شنوایی 2- اثرات بالینی 3- تأثیر بر خواب 4- اثرات روحی و روانی 5- اختلال در م...
ارزیابی آلودگی صوتی
1393/11/4
ارزیابی آلودگی صوتی               
آلودگی - آلودگی صوتی

جمعه, 02 دی 1390 ساعت 00:45
درصورتیکه بخواهیم وضعیت آلودگی صوتی محیطی را مورد ارزیابی فنی قرار دهیم، لازم است که چهار مرحله کاملا مجزا را طی نمائیم، این مراحل عبارتند از:
1- شناسایی منابع آلودگی صوتی
2- اندازه گیری صدا
3- ارزشیابی با استانداردهای معتبر
4- اقدامات کنترلی در صورت بالاتر بودن از حد آستانه های مجاز
در مرحله نخست لازم است وضعیت محل موردنظر با توجه به آلودگی صوتی مورد بررسی کیفی قرار گیرد. در این مرحله سه سوال مطرح میگردد:
1- آیا مشکل صدا وجود دارد؟
2- میزان تراز صدا در محل مورد نظر چه میزان بوده و آیا بالاتر از حد مجاز است؟
3- صدا از چه منبعی تولید شده و آیا میتواند کنترل شود؟
برای دستیابی به جواب این سئوالات، کافیست بطور مثال با یک کارگر سالن تولید صحبت نمائیم. درصورتیکه بتوان با هر فردی در فاصله یک متری به راحتی صحبت نمود، احتمالاً میزان صدا در آن مکان به اندازه‌ای نیست که سیستم شنوایی انسان را تخریب نماید، اما برعکس چنانچه برای صحبت کردن و شنیدن صدای فرد مقابلمان مجبور باشیم، در فاصله نزدیک (بین 20 تا 40 سانتی‌متر) فریاد بزنیم،‌ شدت صدا در این مکان به احتمال بسیار زیاد بالاتر از آستانه های مورد قبول بوده و ً‌ می‌تواند باعث کاهش شنوایی کارگر شود. در این شرایط لازم است وارد مرحله دوم شده و با استفاده از تجهیزات مناسب، ترازهای صوتی را دﻗﻴﻘه اندازه‌گیری و تحت تجزیه تحلیل فرکانسی قرار دهیم. در مرحله اول وضعیت آلودگی صوتی بصورت کاملا کیفی مورد بررسی قرار میگیرد، اما در مرحله دوم، میزان شدت و فرکانس اصوات با استفاده از دستگاه ترازسنج صوتی بصورت کمی اندازه گیری شده و می‌‌توان  براحتی وضعیت آلودگی صوتی نقاط مورد نظر را با استانداردهای معتبر صدا مقایسه و مورد ارزشیابی قرار داد. پس از مقایسه میزان صدای موجود با استانداردهای مطرح صدا در صورتیکه ترازهای صوتی کمتر از آستانه های مجاز باشد، مشکل خاصی وجود نداشته و عملا ورود به مرحله سوم منتفی است. اما در صورتیکه میزان شدت ترازهای صوتی فراتر از آستانه‌های مجاز باشد در این زمان باید وارد مرحله سوم گردید و با ارایه رویه‌های اصلاحی در جهت کاهش شدت صدا و کنترل آن گام برداشت.
فیزیولوژی گوش انسان
گوش انسان از سه قسمت گوش داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است که هر کدام از این قسمتها وظایف مهمی را بر عهده دارند. طبق شکل روبرو لاله گوش با توجه به شکل ظاهری خود امواج صوتی را از محیط اطراف جمع‌آوری نموده و پس از متمرکز نمودن به داخل مجرای شنوایی منتقل می‌نماید. از طریق این مجرا اصوات به داخل گوش میانی انتقال می‌یابند. برخورد اصوات به پرده صماخ به کمک استخوان‌های سه‌گانه به گوش داخلی حلزونی شکل راه یافته و باعث مرتعش نمودن مایع داخل آن می‌شود.
بخش حلزونی گوش از سلول‌های مویی شکل کوچکی تشکیل شده است که وظیفه انتقال صدا به اعصاب حسی را بر عهده دارند. با شروع حرکات مداوم این موها، سلولهای عصبی مربوط به آنها نیز تحریک شده و باعث تحریک فیبرهای عصبی می‌گردند.
این تحریکات به مغز می‌رسند و پس از تجزیه و تحلیل این تحریکات، در نهایت صدا توسط انسان درک می‌شود.
 
 
http://www.ttic.ir
ارزیابی آلودگی صوتی                آلودگی - آلودگی صوتی جمعه, 02 دی 1390 ساعت 00:45 درصورتیکه بخواهیم وضعیت آلودگی صوتی محیطی را مورد ارزیابی فنی قرار دهیم، لازم است که چهار م...
آلودگی صوتی هواپبما
1393/11/4
آلودگی صوتی هواپبما یعنی صدای ناشی از حرکت هواببما در محوطه فرودگاه، نشست و برخاست و عبور هواپبما برفرار شهر می‌باشد این آلودگی صوتی تقریبا تا شعاع 100 کیلومنرمربع اطراف فرودگاه‌های بزرگ اثرگذار است که معمولا با واحد دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. آلودگی صوتی هواپبما مهم‌ترین آلودگی بعد از آلودگی صوتی بزرگراه‌ها است که قسمت عمده آن به وسیله هواپبماهای تجاری ایجاد می‌شود ولی نقش پروازهای شخصی و نظامی را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

‏صدای هواپبما در لحظه برخاستن و تقرب و نشستن از 100 دسی بل تجاوز می‌کند، هواپبمایی که در حال نشستن است هنگامی که ارتفاع آن کم‌تر از 60 ‏متر می‌شود صدایی بیشتر از 100 دسی‌بل ‏تولید می‌کند.
1) مکانیزم تولید صدا
حرکت هواپیما چه از نوع ملخی باشد یا جت باعث رقیق شدن هوا می‌شود که خود باعث جنبش مولکول‌های هوا و به دنبال آن انتشار امواج فشرده‌ای در هوا می‌شود، اگر این امواج فشرده به اندازه کافی قدرتمند باشند و همچنین در محدوده فرکانس شنوایی باشد یک احساس شنوایی به وجود می‌آورد، بنابراین هواپیماها با توجه به بزرگی و کوچکی شکل ‌ایرودینامیکی آنها، صداهای مختلف با فرکانس‌های مختلف تولید می‌کنند.
عوامل اصلی آلودگی صوتی هواپیما عبارتنداز:
الف) صدای ناشی از آیرودینامیک هواپیما (Aerodynamic Noise):
این نوع آلودگی صوتی در اثر برخورد توده هوا با بدنه و سطوح کنترل هواپیما به‌وجود می‌آید که با افزایش سرعت و یا پرواز هواپیما در ارتفاع کم (به خاطر فشردگی مولکول‌های هوا) افزایش می‌یابد. هواپیماهایی که از موتور جت بهره می‌گیرندآلودگی صوتی بیشتری از این بابت ایجاد می‌کنند که در نتیجه محوطه گسترده‌تری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این نوع آلودگی صوتی بیشتر به وسیله هواپیماهای نظامیکه در ارتفاع کم و با سرعت زیاد پرواز می‌کنند، تولید می‌شود.
اگرچه در داخل هواپیماهای مسافربری به خاطر استفاده از مواد کاهش دهنده صدا، آلودگی کمتری وجود دارد ولی به‌هرحال بودن در معرض مداوم چنین آلودگی باعث از دست دادن شنوایی می‌شود. البته دماغه و شیشه جلو هواپیما می‌تواند در تولید صدا خیلی موثر باشد.
بیشتر صداهایی که یک هواپیمای ملخی ایجاد می‌کند به علت جریان هوای اطراف تیغه‌ها می‌باشد، در هلی‌کوپترها ملخ‌های اصلی و عقب عوامل اصلی صدا می‌باشند و بیشتر با فرکانس پایین تولید می‌شود. البته بستگی به سرعت ملخ‌ها هم دارد.
ب) صدای موتور ودیگر وسایل الکترونیکی (Engine and other Mechanical Noise):
در هاپیماهای ملخی بیشتر صداها به علت ملخ هواپیما وشکل آیرودینامیک آن‌ها می‌باشد. مثلا صدای هلی‌کوپتر به دو گونه تولید می‌شود: یکی آیرودینامیکی که منبع آن پروانه‌های اصلی و انتهایی است ودیگری مکانیکی که منبع آن‌ها مکانیکی است، دارای پهنای باند کمی هستند و بستگی به سرعت چرخش پروانه‌ها و حرکت قسمت‌های متحرک هلی‌کوپتر دارند. در کامپیوترهایی که مدل صداهای هواپیماها را ترسیم می‌کنند نوسانات صدای هلی‌کوپتر را خطی نشان می‌دهند.
ج) صدای ناشی از سیستم هواپیما (Noise from Aircraft System):
سیستم تنظیم فشار هوای داخل هواپیما و تهویه آن نقش مهمی در داخل هواپیماهای مسافربری ونظامی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد صدا در هواپیماهای مسافربری به‌غیر از صدای موتورها صدای قسمت‌هایی است که قدرت کمکی هواپیما را تامین می‌کند (APU)، هنگامی‌که هواپیما در پارکینگ است از یک ژنراتور کوچک برای روشن کردن موتور اصلی هواپیما و تامین برق مورد نیاز هواپیما استفاده می‌شود. صدای تولید شده به‌وسیله این واحد کمکی 113 دسی‌بل است که 27 دسی‌بل کمتر از صدای موتور هواپیما است. سیستم‌های دیگری در هواپیماها هستند که ایجاد صدا می‌کنند؛ از قبیل تجهیزات تولید برق مخصوصی که در بعضی هواپیماهای نظامی وجود دارد.
2)صداهای آزاردهنده (Annoyance effects):
هنگامی‌که هواپیما به ارتفاع مورد نظر خود می‌رسدکمترین صدا را تولید می‌کندکه بیشتر به خاطر ارتفاع هواپیما است. این صدا در شهرهایی که در محیطی آرام قرار دارند اغلب شنیده می‌شود، تاثیر این صدا با وجودی که دامنه خیلی کمی دارد ولی می‌تواند قابل توجه باشد(تقریبا 45 دسی‌بل) .
هواپیما در لحظه نشستن با زاویه 3 درجه به منطقه‌ای از باند که برای همین منظور مشخص شده است نزدیک می‌شود، این محل تقریبا 300 متر از آستانه باند فاصله دارد همین مساله هواپیما را در 60 متری بالاب زمین و 1200 متری از محل نشستن یا 900 متری از باند قرار می‌دهد، این فاصله معمولاخارج از محدوده فرودگاه می‌باشد، همچنین هواپیماهای خروجی در لحظه‌ای که از انتهای باند عبور می‌کنند حدود 150 متری از بالای زمین ارتفاع دارند.
3)اثرات صدای هواپیما روی سلامتی (Health Effects of Aircraft Noise):
صدای هواپیما اثرات سویی بر سلامتی انسان دارد. تعداد افردی که به خاطر این عارضه دچار کاهش شنوایی شده‌اند آنقدر زیاد است که می‌توان آن‌را به ‌عنوان یکی از عوامل مهم این بیماری به حساب آورد.
در سال 1970 آلودگی صوتی ناشی از صدای هواپیما یکی از شایع‌ترین بحث‌ها در آمریکا بود. به‌طوری که مقررات و برنام‌ه هایی برای کاهش اثرات این آلودگی در محدوده فرودگاه‌ها به اجرا در آمد. شدت زیاد صدای هواپیما که به طور طبیعی در اطراف فرودگاه‌های بزرگ وجود دارد از دلایل افزایش فشار خون و همچنین از دست دادن شنوایی شناخته شده است. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که همین مساله می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی، تنگی نفس، ناراحتی‌های پوستی و استرس شود. البته تحقیقات بیشتری برای پی بردن به دیگر اثرات سوی این آلودگی در جریان است.
تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ناشنوایی بیش از آنکه به خاطر کهولت سن باشد در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی به وجود می‌آید.
هر صدایی که بلندتر از حد معمول باشدبه گوش درونی صدمه وارد می‌کند. ساختمان گوش درونی طوری است که امواج صدا را به علایم قابل شنیدن تبدیل می‌کند. صدمات وارده به گوش میانی ممکن است موقتی باشد وی اگر مدام در معرض این‌گونه صداها باشیم این صدمات دایمی خواهند شد و باعث پیشرفت بیماری زنگ‌گوش می‌شود.
اخیرا مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها (CDC) و مرکز ملی برای سلامت محیط زیست (NCBH) در آمریکا، شیوع ناشنوایی در میان بچه‌ها را با استفاده از اطلاعاتی که در سومین تحقیقات تغذیه و سلامتی در سال‌های 1996-1988 به‌دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند، این بررسی‌ها نشان می‌دهد که 14.9 بچه‌های ایالات متحده ‌امریکا در مقابل فرکانسی با حداقل 16 دسی‌بل شنوایی خود را از دست داده‌اند. همچنین تحقیقات موسسه سلامتی نشان می‌دهدکه تقریبا 65 میلیون آمریکایی‌ها در معرض صداهایی هستند که می‌تواند در انجام وظیفه یا خواب آنها اختلال ایجاد کند و 25 میلیون در معرض خطرات سلامتی (فشار خون، انسداد شرایین، ...) ناشی از سروصدای اطراف خود هستند.
برنامه‌های کاهش صدا (Noise Mitigation Programs):
در دهه 1960 صدای ناشی از هواپیما در آمریکا یک مساله اصلی شد و دولت‌ها قوانینی برای کنترل آن وضع کردند. سازندگان و طراحان و شرکت‌های هواپیمایی موظف به ساخت هواپیماهای کم‌صداتر شدند و از طرف دیگر موظف شدند که دقت بیشتری در دستورالعمل‌های اجرایی هواپیماها بکنند. از جمله این اقدامات ساخت موتورهای توربوفن مدرن بود که کم‌صداتر از موتورهای توربوجت و نوع قدیمی موتورهای توربوفن سال‌های 1960 بود. هواپیماهای FAA اولین هواپیماهایی بودندکه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشتند به‌طوری‌که علی‌رغم افزایش ترافیک هوایی شاهد کاهش آلودگی صوتی هواپیماها بودیم.
در سال‌های 1980 کنگره آمریکا FAA را ملزم کرد برای عایق‌سازی منازل اطراف فرودگاه‌ها تدابیری اندیشیده شود. از آن‌جا که این برنامه شامل محیط بیرون نمی‌شد فقط توانست برای محیط داخل منازل مفید وموثر واقع شود. سانفرانسیسکو و سانجوس در کالیفرنیا اولین فرودگاه‌هایی بودند که این تکنولوژی در آن‌ها به کار گرفته شد.
اساس این تکنولوژی یک مدل کامپیوتری بود که می‌توانست اثرات صدای هواپیما را بر ساختمان‌ها شبیه‌سازی کند. از یک طرف انواع مختلف هواپیما ، محدوده پروازی، و شرایط جوی را مورد آزمایش قرار دادند و از طرف دیگر ارتقای روش‌های ساختمان‌سازی از قبیل بهبودی در پوشش ساختمان‌‌ها، پنجره‌ها، بخاری‌ها، و همچنین درزگیری ساختمان را ارزیابی کردند ولی در عین‌حال روش‌های اقتصادی‌تر را هم مدنظر داشتند.
روش‌های دیگر حل این مشکل ساخت فرودگاه‌های روی آب و با فاصله زیاد است. به‌طوری که هواپیما بتواند بدون مزاحمت برای مردم عمل نشست و برخاست انجام دهد، ولی موانع قابل ملاحظه‌ای برای دست‌یابی به این منظور از قبیل هزینه‌ها، وقت و مشکلات دست‌یابی به این فرودگاه‌ها. ایجاد شبکه حمل‌و‌نقل و اتصال فرودگاه به مراکز تجاری از مشکلات بزرگ این طرح است.

برگرفته شده از مقاله انسان و آلودگی محیط زیست، مهندس غلام‌علی کشاورز، کارشناس مراقبت پرواز
http://www.ttic.ir
آلودگی صوتی هواپبما یعنی صدای ناشی از حرکت هواببما در محوطه فرودگاه، نشست و برخاست و عبور هواپبما برفرار شهر می‌باشد این آلودگی صوتی تقریبا تا شعاع 100 کیلومنرمربع اطراف فرودگاه‌های بزرگ اثرگذار است ...
آلودگی صوتی
1393/11/4
رشد بي‌رويه جمعيت توأم با توسعه صنعتي و تكنولوژي كلان شهرها، مشكلات عديده‌اي را براي شهرنشينان به ارمغان مي‌آورد كه آلودگي محيط زيست يكي از مهمترين اين معضلات است.
آلودگي صوتي بعنوان يكي از مهمترين آلاينده‌هاي زيست محيطي در ايجاد اينگونه مشكلات در شهرهاي بزرگ سهم بسزايي را به خود اختصاص داده است.
آلودگي صوتي با فناوري و تكنولوژي صنعتي رابطه مستقيم داشته و بعبارت ديگر همزمان با رشد و ارتقاء تكنولوژي، مشكل صدا نيز ابعاد گسترده‌تري يافته و باعث بروز مشكلات بيشتري خواهد شد.
 
مشكل آلودگي صوتي در اكثر كشورهاي صنعتي بعنوان يكي از مهمترين موضوعات زيست محيطي تلقي شده و حتي در مديريت كلان شهرسازي، معماري داخلي مراكز بهداشتي درماني، آموزشي و تحقيقاتي، مسكوني و تجاري و همينطور طراحي ماشين آلات صنعتي مورد توجه ويژه قرار گرفته است. تحقيقات انجام شده نشان ميدهد كه هياهو و دغدغه هاي زندگي ماشيني، ناراحتيهاي جسمي و روحي شهروندان كلان شهرها را منجر مي‌شود كه عوارض جسمي، روحي و رواني ناشي از سروصداي ترافيكي در مقايسه با انواع ديگر بسيار زيانبارتر است. اين مسائل باعث شده است كه جهان امروز براي مبارزه با اين معضل هزينه‌هاي هنگفتي را صرف نمايد.
http://www.ttic.ir
رشد بي‌رويه جمعيت توأم با توسعه صنعتي و تكنولوژي كلان شهرها، مشكلات عديده‌اي را براي شهرنشينان به ارمغان مي‌آورد كه آلودگي محيط زيست يكي از مهمترين اين معضلات است. آلودگي صوتي بعنوان يكي از مهم...
تاثیر ترافیک شهر در آواز پرندگان
1393/11/4
پرندگانی که در مناطق شهری و پر ترافیک زندگی می کنند تندتر آواز می خوانند تا در هیاهوی ترافیک صدای آنها بهتر شنیده شود.
به گزارش خبرنگار مهر و به نقل از مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک ، دانشمندان دانشگاه "لیدن" هلند صدای پرندگان را در 10 شهر بزرگ اروپا با صدای پرندگان ساکن در جنگل ها قیاس کردند و نتایج این تحقیق که در نشریه "بیولوژی" به چاپ رسید، نشان داد همه پرندگان ساکن شهرها اصواتی کوتاه تر، تندتر و زیرتر تولید می کنند.
به گفته "هانس اسلابکورن" یکی از محققان هلندی، لرزش های سریع و مکرر از بین سر و صدای حاصل از وزش باد و فرکانس های پایین اصوات ترافیکی بهتر شنیده می شود و این در حالی است که اصوات آرام تر و کندتر در مناطق جنگلی بهتر شنیده می شود تغییر تن صدا برای بهتر شنیده شدن توسط پرندگان پدیده جدیدی نیست.
نتایج این تحقیق نشان می دهد بلبل های ساکن در مناطق شهری با افزایش سر و صدا تن صدای خود را بالا می برند ، همچنین پرندگان ساکن در کنار آبشارها از فرکانس صوتی بالاتری نسبت به پرندگان ساکن در جنگل های ساکت تر برخوردارند و پرندگان ساکن در شهرها در صورت استفاده از اصواتی با فرکانس پایین در برقراری ارتباط با همتایان خود ناتوان می مانند.
در همین حال همه پرندگان از انعطاف پذیری لازم برای تغییر تن صدای خود برخوردار نیستند و به عنوان مثال، آهنگ صدای فنچ های راه راه در اولین ماه های زندگی آنها شکل می گیرد و این پرندگان در مراحل بعدی زندگی خود قادر به تغییر تن صدایشان نیستند.
 
منبع : خبرگزاری مهر
http://www.ttic.ir
پرندگانی که در مناطق شهری و پر ترافیک زندگی می کنند تندتر آواز می خوانند تا در هیاهوی ترافیک صدای آنها بهتر شنیده شود. به گزارش خبرنگار مهر و به نقل از مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و تر...
تعریف صوت و آلودگی صوتی
1393/11/4
1- مقدمه
رشد بی‌رویه جمعیت توأم با توسعه صنعتی و تکنولوژی کلان شهرها، مشکلات عدیده‌ای را برای شهرنشینان به ارمغان می‌آورد که آلودگی محیط‌‌‌ زیست یکی از مهمترین این معضلات است.
آلودگی صوتی بعنوان یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست محیطی در ایجاد اینگونه مشکلات در شهرهای بزرگ سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است.
آلودگی صوتی با فن‌آوری و تکنولوژی صنعتی رابطه مستقیم داشته و بعبارت دیگر همزمان با رشد و ارتقاء تکنولوژی، مشکل صدا نیز ابعاد گسترده‌تری یافته و باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.
مشکل این نوع از آلودگی در اکثریت کشورهای صنعتی بعنوان یکی از مهمترین موضوعات زیست‌محیطی تلقی شده و حتی در مدیریت کلان شهرسازی، معماری داخلی مراکز بهداشتی درمانی، آموزشی و تحقیقاتی، مسکونی و تجاری و همینطور طراحی ماشین آلات صنعتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هیاهو و دغدغه های زندگی ماشینی، ناراحتیهای جسمی و روحی شهروندان کلان شهرها را باعث می‌شود که عوارض جسمی، روحی و روانی ناشی از سر و صدای ترافیکی در مقایسه با انواع دیگر بسیار زیانبارتر است. این مسائل باعث شده است که جهان امروز برای مبارزه با این معضل هزینه‌های هنگفتی را صرف نماید.
2- تعریف صوت و آلودگی صوتی
در اثر ارتعاش مولکول‌های هوا و تغییرات مداوم فشار، صوت بوجود می‌آید. این امواج بصورت طولی در هوا منتشر شده و در محدوده فرکانسی معینی می‌تواند توسط انسان قابل درک باشد.
بنابراین امواج صوتی شکلی از امواج مکانیکی هستند که بصورت امواج طولی منتشر شده و ضمن برخورد با گوش، احساس شنیدن را ایجاد می‌کنند.
امواج مکانیکی می‌‌توانند بصورت فرکانس‌های متفاوت در محیط منتشر شوند، اما محدوده فرکانس‌های قابل درک برای انسان بین 20 تا 000/20 هرتز می‌باشد. امواج کمتر از 20 هرتز را مادون صوت و امواج بیش از 000/20 هرتز را فراصوت گویند.
سروصدا یا آلودگی صوتی را می‌توان بصورت صدای ناخواسته‌ای دانست که موجب بر هم زدن آرامش در زمان استراحت و یا تمرکز افراد در حین انجام کار می‌شود، به همین دلیل صدای موسیقی نیز اگر در یک موقعیت و زمان نامناسب اجرا شود بعنوان منبع آلودگی صوتی در نظر گرفته می‌شود. واحد اندازه گیری صدا بر حسب دسیبل (dB) و بر اساس تغییرات فشار هوا، مقدار آن بین صفر دسیبل (آستانه شنوایی) تا 130 دسیبل (آستانه کری) بالا بیان می‌شود گوش انسان بلندی صدا را در فرکانسهای مختلف یکسان درک نمی‌کند، بر همین اساس فیلتری بر روی دستگاههای اندازه‌گیری صدا نصب میشود (فیلتر وزنی A) تا محدوده اندازه گیری منطبق بر آنچه می‌شنویم باشد و واحد تراز صدا بصورت dB(A)نوشته می شود.
1- مقدمه رشد بی‌رویه جمعیت توأم با توسعه صنعتی و تکنولوژی کلان شهرها، مشکلات عدیده‌ای را برای شهرنشینان به ارمغان می‌آورد که آلودگی محیط‌‌‌ زیست یکی از مهمترین این معضلات است. آلودگی صوتی...
ديواره هاي جاذب صدا در بزرگراه ها
1393/11/4
امروزه بزرگراه هاي درون شهري جايگاه قابل توجهي در حمل و نقل دارا مي باشند و هر روزه بر شمار خودروهاي استفاده كننده از اين معابر افزوده مي گردد و از اين روي توجه ويژه اي نسبت به ارتقاء كاركرد اين معابر با هدف كاستن از بار ترافيكي آنها و در نظر گرفتن خطوط ويژه اتوبوس و نيز دادن حق تقدم به خودروهاي چند سرنشين جهت استفاده از بزرگراه همواره در نظر گرفته مي شود. اما مساله اي كه كمتر به آن پرداخته مي شود آلودگي صوتي ايجاد شده توسط خودروها و مسائل و معضلات بوجود آمده براي كاربري هاي اطراف اين معابر در اثر حركت وسايل نقليه مي باشد. به منظور حل اين معضل، امروزه استفاده از ديواره هايي جهت محصور نمودن فضاي بزرگراه تا ارتفاع چندين متر به منظور جلوگيري از گسترش آلودگي صوتي به كاربريهاي اطراف مورد توجه واقع گرديده است .
مواد گوناگوني در ساخت اين ديواره ها به كار گرفته مي شود. در برخي موارد از نمونه هاي بتني استفاده مي گردد و در مواردي ديگر اين ديواره ها از مواد شفاف ساخته مي شوند كه علاوه بر جلوگيري از انتشار صدا، از زيبايي خاصي نيز برخوردار هستند. همچنين اين ديواره ها علاوه بر نصب در امتداد بزرگراه ها، در كنار خطوط راه آهن شهري و بين شهري نيز نصب مي گردد.
 
منبع : TTIC
امروزه بزرگراه هاي درون شهري جايگاه قابل توجهي در حمل و نقل دارا مي باشند و هر روزه بر شمار خودروهاي استفاده كننده از اين معابر افزوده مي گردد و از اين روي توجه ويژه اي نسبت به ارتقاء كاركرد اين معاب...
روشهای کنترل و کاهش آلودگی صوتی
1393/11/4
جهت کنترل و کاهش آلودگی صوتی روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر خلاصه‌ای از آنها ذکر شده است:
جهت کنترل آلودگی صوتی باید سه مرحله مد نظر قرار گیرد:
1- کاهش و کنترل صدای منبع تولید کننده صوت
2- کاهش و کنترل صدا در مسیر انتشار صوت
3- کاهش و کنترل صدا در محل دریافت صوت
مرحله اول مربوط به تولید کنندگان وسایل حمل و نقل، خودروسازان و بطور کلی سازندگان تجهیزات می‌باشند که باید قوانین اجرا کردن استاندارد ساخت تجهیزات و اجبار اجرای آن توسط دولت تدوین شود.
در مرحله دوم و سوم هم باید قوانین خاصی در خصوص پیمانکاران ساختمانی برای ساختمانهای کنار منابع سر و صدا تدوین شود. از جمله راهکارهای کاهش و کنترل سر و صدا در زیر آمده است:
1-8- تبدیل به احسن نمودن خودروهای فرسوده
بعلت قدیمی و یا فرسوده بودن خودروها صدای تولیدی از اجزای مختلف آنها مثل موتور ، اگزوز و سیستم انتقال نیرو در حد بالایی قرار دارد.
به عبارتی چنانچه خودروهای قدیمی با خودروهای جدید جایگزین گردند علاوه بر کاهش آلودگی هوای منتشره از آنها میزان صدای تولیدی نیز در حد قابل توجهی کاهش می یابد.
2-8-استفاده از سدهای آکوستیکی
یکی از راههای مناسب جهت جلوگیری از انتشار صدا به نواحی مجاور خیابانها استفاده از دیواره‌هایی است که دارای جنس، طول، شکل،ارتفاع و طراحی ویژه می‌باشند.
مصالح مورد استفاده در ساخت و طراحی این دیواره ها در مقدار کاهش صدای آنها تاثیر بسیار زیادی دارد.
3-8- جلوگیری از تردد خودروهای سنگین در خیابانهای فرعی در شب
در روز معمولا برای خودروهای سنگین و کامیونها ممنوعیت تردد در سطح شهر وجود دارد به همین دلیل این وسایط نقلیه سنگین مجبور به تردد در شب می‌شوند و به علل مختلف مانند تعجیل در رسیدن به مقصد و ممنوعیت استفاده از بعضی مسیرها، خیابانهای فرعی را که از مناطق مسکونی عبور می‌کنند بر می‌‌گزینند و چون در حال حمل بارهای سنگین هستند آلودگی صوتی بالایی را در این مناطق ایجاد می‌کنند. بعلت اینکه مسیرهای فرعی از مناطق مسکونی عبور می‌کنند و خیابانهای اصلی در میان مناطق تجاری قرار دارند و این مناطق در شب فعال نیستند، بنابراین در صورتیکه مسیرهای تردد خودروهای سنگین در شب از مسیرهای اصلی صورت گیرد آلودگی صوتی مناطق مسکونی در شب کاهش خواهد یافت.
استفاده از پوشش گیاهی
پوشش گیاهی اگر دارای ارتفاع کافی، عرض و تراکم مناسب باشد می‌تواند صدای ناشی از ترافیک بزرگراهها را کاهش دهد. استفاده از پوشش گیاهی علاوه بر کاهش صدا، اثرات روانی مطلوبی نیز در بر دارد و برای ایجاد یک پوشش گیاهی نیاز به فضای زیاد می‌باشد.
استفاده از آسفالتهای متخلخل
در خصوص تماس سطح تایر با سطح جاده عوامل موثر در ایجاد صدا، شکل آج و نوع لاستیک ماشین، همچنین نوع و قدمت آسفالت مورد استفاده مهم می‌باشد. هر چه سطح جاده هموارتر و دارای تخلخل بیشتری باشد صدای تولیدی کمتر خواهد بود.
عایق بندی ساختمانها
در حالت کلی مواد جاذب صوتی میزان تراز صوت را کاهش می‌دهند و برای ساختمانها می‌توان از مصالح مناسب جهت جذب صوت دریافتی یا انعکاس آن از سطح ساختمان استفاده کرد.
انرژی صوتی در مواد نرم ودارای تخلخل زیاد بصورت موثری جذب می‌شوند در حالیکه برای انعکاس، از مصالح سخت و فشرده استفاده می‌شود. در خصوص عایق‌بندی ساختمانها می‌توان از پنجره‌های دو جداره که درزبندی آن بصورت کامل انجام شده است استفاده کرد.
دیوارهای آجری عایق‌های صوتی بسیار خوبی هستند ولی در جذب صوتی بسیار فقیر می‌باشند و با ترکیب یک مانع با چگالی بالا می‌توان در کاهش بیشتر سر و صدا در ساختمانها استفاده کرد.
 http://www.ttic.ir
جهت کنترل و کاهش آلودگی صوتی روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر خلاصه‌ای از آنها ذکر شده است: جهت کنترل آلودگی صوتی باید سه مرحله مد نظر قرار گیرد: 1- کاهش و کنترل صدای منبع تولید کننده ص...
منابع سر و صدا
1393/11/4
عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیطهای شهری ناشی از وسایل حمل و نقل می‌باشد. که شامل حمل و نقل جاده ای، هواپیماها و قطارها می‌باشند.
ترازهای صوتی ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای (شامل موتورسیکلت، ماشینهای سواری، ماشینهای سنگین و نیمه‌سنگین) سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها دارند.
از منابع دیگر سر و صدا در جوامع شهری می‌‌توان به فعالیت‌های صنعتی، فعالیتهای ساختمانی و تجهیزات و دستگاه‌های موجود در محیط زندگی و منزل اشاره نمود که هر یک سهم مشخصی را در تولید آلودگی صوتی زیست محیطی دارند.
http://www.ttic.ir
عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیطهای شهری ناشی از وسایل حمل و نقل می‌باشد. که شامل حمل و نقل جاده ای، هواپیماها و قطارها می‌باشند. ترازهای صوتی ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای (شامل موتورسیکلت، ...